Terveys ja terveydenhuolto
"Keskiajan islamilaiset sairaalat olivat hienosti rakennettuja ja niiden hoitokäytäntöjä luonnehdittiin asiallisiksi. Ne erosivat Rooman 300-luvun kristillisten seurakuntien sairaaloista, joissa varsinaisella sairaanhoidolla ei ollut merkittävää roolia."
- Kehitysvammahuollon tietopankki [1]
Abu Huraira kertoi: Profeetta sanoi: "Ei ole sairautta, jonka Allah on luonut, ilman, että Hän olisi luonut sille myös hoidon."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 582)
Usamah bin Sharik sanoi:
Jotkut beduiinit kysyivät: "Oi, Allahin lähettiläs (rh), tuleeko meidän hoitaa sairaitamme?" Hän sanoi: "Kyllä, oi, Allahin palvojat! Käyttäkää hoitoja. Sillä totisesti Allah ei ole tehnyt sairautta ilman, että olisi tehnyt sille myös parannuksen" - tai - "hoidon. Paitsi yhden sairauden." He sanoivat: "Oi, Allahin lähettiläs (rh)! Mikä se on?"
Hän sanoi: "Vanha ikä."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2038, sahih)
Sairauksia on pyrittävä ehkäisemään kaikin keinoin. Tämä tapahtuu esimerkiksi huolehtimalla puhtaudesta ja hygieniasta. Peseytyminen on muslimille tärkeää. Kaikki rukoukset suoritetaan rituaalipuhtauden tilassa, johon tullaan tekemällä pieni pesu - pesemällä kasvot, korvat, jalat palloluusta alaspäin, jne. - tai iso pesu - pesemällä koko kroppa. Muslimin tulee pitää huolta itsestään ja terveydestään syömällä kohtuullisesti ja terveellisesti, nukkumalla kohtuullisesti ja kieltäytymällä kokonaan päihteistä. Muhammad (rh) suositteli erilaisia hoitokeinoja, kuten hunajan syömistä ja hijamaa (arabialainen versio kuppauksesta). Myös paastoamisella, joka on pakollista Ramadanina kaikille kynnelle kykeneville, on positiivisia vaikutuksia terveyteen.
Paasto ei ole mitään itsensä zombiksi nälkiinnyttämistä, vaan auringonlaskun ja -nousun välillä muslimit syövät itsensä kylläisiksi. Jos paasto tuntuu aivan valtavan vaikealta, silloin joko paastoaa väärin tai ei pidä terveydellisistä syistä paastota. Ei ole edes sallittua paastota elämänsä jokaisena päivänä.
- - 'Umar sanoi, että Profeetta sanoi: "Se, joka paastoa elämänsä jokaisena päivänä, hän ei ole paastonnut."
(Sunan an-Nasa'i, vol 3, kirja 22, Hadith 2391, sahih)
Muut kuin muslimitkin ovat tietoisia paaston monista hyödyistä henkisen ja fyysisen terveyden kannalta.
Suomen Terveysopiston rehtori, ravitsemuskouluttaja Jouko Pursiainen sanoo:
"Paasto puhdistaa kehoa, muun muassa veren korkeat virtsahappo-, kolesteroli- ja kokonaisrasvapitoisuudet laskevat. Lyhytkestoisuuden vuoksi paastolla ei kuitenkaan voi kompensoida elämän aikana tehtyjä laiminlyöntejä. Paaston yksi tärkeä hyöty voi olla se, että se lisää itsehallinnan tunnetta ja auttaa parantamaan elämäntapoja. Paaston virkistävät vaikutukset huomaa vasta paaston jälkeen. Olen tuntenut itseni virkeämmäksi, töihin tarttuminen on ollut helpompaa ja yöunen tarve on vähentynyt. Samaa sanovat sadat muut tuntemani paastoajat." [2]
Monet tutkimukset ovat osoittaneet paaston ehkäisevän sairauksia ja edistävät terveyttä, mm. pienentävän riskia sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen.
Tohtori Longo sanonut BBC:n dokumentissa: "Jos löydät yhtä hyvin toimivan ja yhtä vaarattoman keinon parantaa veriarvojasi, kerro se minulle." [3]
Profeetta (rh) valitsemaan ruoan määrässä kultaisen keskitien.
Miqdad bin Ma'dikarib (olkoon Allah tyytyväinen häneen) raportoi:
Kuulin Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanovan: "Ihminen ei täytä pahempaa säiliötä kuin vatsansa. Muutama murunen pitämään hänen selkänsä suorassa riittää hänelle. Jos hänen täytyy, hänen tulisi pitää yksi kolmannes ruoalle, yksi kolmannes juomalle ja yksi kolmannes hengitykselleen."
[At-Tirmidhi]
(Riyad as-Salihin, kirja 1, hadith 516)
Nukkuminen vatsallaan on paheksuttua, vaikkei varsinaisesti synti.
Qais bin Tihfah Al-Ghifari kertoi isänsä sanoneen:
Allahin lähettiläs (rh) löysi minut nukkumasta vatsallani moskeijassa. Hän tuuppi minua jalallaan ja sanoi: "Miksi sinä nukut tällä tavalla? Tämä on sellaista nukkumista, mistä Allah ei pidä" tai "Allah vihaa sitä."
(Sunan Ibn Majah, vol 5, kirja 33, Hadith 3723)
Tiede on todennut sen epäergonomiseksi nukkuma-asennoksi. Unitutkija Markku Partinen on sanonut: "Vatsallaan nukkuessa pää menee huonoon asentoon ja aiheuttaa niskaongelmia. Jos on närästysongelmia, niin myös ne pahenevat vatsallaan."
Helsingin kaupunginkirjasto sanoo Kysy-palvelussaan: "Vatsallaan nukkuminen on varsin epäergonominen asento. Sen ongelmia ovat mm. kaularangan kierto sekä taaksepäin taipuminen. Tällöin kaularangan hermojen ulostuloaukot pienenevät ja voivat aiheuttaa hermojen pinnetilan. Lisäksi lihasten kiinnityspisteet voivat ärtyä ja aiheuttaa lihasperäistä kipua. Nukkuma-asento vaikuttaa lisäksi silmäpussien kokoon. Vatsallaan nukkuminen tuo silmäpussit esiin, jos sellaisiin on taipumusta." [5]
Profeetta (rh) piti hampaiden hoitoa tärkeänä.
Hudhaifa kertoi:
Aina kun Profeetta (rh) Tahajjud-rukoukseen, hän pesi suunsa (ja hampaansa) Siwakilla.
(Bukhari, vol 2, kirja 21, Hadith 237)
Abu Huraira kertoi:
Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi:
"Ellei se olisi seuraajilleni vaikeaa, olisin käskenyt heitä pesemään hampaat ennen jokaista rukousta."
(Bukhari, vol 2, kirja 13, Hadith 12)
Siwak (tai miswak) on puinen tikku, jota käytetään hampaiden puhdistukseen. Maailman terveysjärjestö WHO on suositellut sen käyttöä. [6] Muhammad (rh) neuvoi seuraajiaan käyttämään sitä jo 600-luvulla, kun nykyisen kaltainen hammasharja keksittiin vasta 1400-luvulla Kiinassa ja hammasharjojen massatuotanto alkoi Amerikassa vasta vuoden 1885 kieppeillä. [7]
Rafi` bin Khadij kertoi:
Kuulin Allahin lähettilään (rh) sanovan: "Kuume on Helvetin lämmöstä, joten laannuttakaa kuumetta vedellä."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 622)
Abu Sa`id Al-Khudri kertoi:
Mies tuli Profeetan (rh) luo ja sanoi: "Minun veljelläni on vatsaongelmia."
Profeetta (rh) sanoi: "Juokoon hän hunajaa."
Mies tuli toisen kerran ja Profeetta (rh) sanoi: "Juokoon hän hunajaa."
Hän tuli kolmannen kerran ja Profeetta (rh) sanoi: "Juokoon hän hunajaa."
Hän palasi taas ja sanoi: "Olen tehnyt niin."
Profeetta (rh) sanoi: "Allah on sanonut totuuden, mutta veljesi vatsa kertonut valheen. Juokoon hän hunajaa."
Joten mies laittoi veljen juomaan hunajaa ja tämä parantui.
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 588)
Ibn `Abbas kertoi:
Profeetta (rh) sanoi: "Parantuminen on kolmessa asiassa: siemauksessa hunajaa, kuppauksessa ja polttomerkitsemisessä tulella. Mutta kiellän seuraajiani polttomerkitsemästä tulella."
(Bukhari, vol 7, kirja 71, hadith 584)
Hunaja auttaa unettomuuteen, yskään, hengitystieinfektioihin, vilustumisen, palovammoihin, säärihaavoihin, diabeettisen jalan haavaumiin, painehaavoihin, paiseisiin, ihonsiirre- ja ottokohtahaavoihin, siitepölyallergiaan, painonhallintaan sekä parantaa vastustuskykyä ja on hyväksi iholle. [8]
'Aisha kertoi:
Aina kun joku Allahin lähettilään (rh) oli (kuumeisesti) sairas, hän käski valmistaa lientä. Sitten hän käski heidän ottaa lientä. Ja hän sanoi: "Se vahvistaa murheellista sydäntä ja poistaa huolet sairaan sydämestä, aivan kuin poistaisitte lian hänen kasvoiltaan vedellä."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2039, hasan)
Anas kertoi:
Jotkut ihmiset Urainahista saapuivat Medinaan ja he tunsivat olonsa epämukavaksi ilmaston takia. Joten Allahin lähettiläs (rh) lähetti heille kameleita hyväntekeväisyydeksi. Hän sanoi: "Juokaa heidän maitoaan ja virtsaansa."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2042, sahih)
Asma' bint 'Umaish sanoi:
Sanoin: "Oi, Allahin lähettiläs (rh)! Jotkut Jafarin lapset kärsivät yltyvästä silmätulehduksesta, joten pitäisikö minun hoitaa heitä Ruqyalla?"
Hän sanoi: "Kyllä, sillä totisesti, jos olisi mistään, mikä voisi päihittää Määräykset, se olisi paha silmä."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2059, sahih)
Abu Huraira kertoi, että Profeetan (rh) seuralaiset sanoivat:
"Tryffelit ovat maan isorokko."
Joten Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Tryffelit ovat mannan muoto ja niiden neste on parannus silmälle. Al-'Ajwah (taatelit) ovat Paratiisista ja niissä on parannus myrkylle."
(Jami` at-Tirmidhi, Vol 4, kirja 2, Hadith 2068, hasan)
Kieltämällä holtittoman seksuaalikäyttäytymisen sekä insestin, islam ehkäisee vammaisten lasten syntymistä.
Joissain uskonnollisissa yhteisöissä, kuten kristillisen tieteessä ja skientologiassa, ajatellaan, että sairaiden on vain rukoiltava parannusta ja kieltäydyttävä lääketieteellisestä hoidosta tai sen vastaanottaminen on vähintään paheksuttavaa tai epäkannustettavaa. Islamin mukaan sairauksia on pyrittävä hoitamaan. Muhammadin (rh) vaimo 'Aisha oli ammatiltaan lääkäri ja oikein pätevä sellainen.
Muhammadin (rh) esimerkki innosti seuraavienkin vuosisatojen muslimilääkäreitä tekemään vallankumouksen lääketieteen edistämisessä. Meidänkin on kiittäminen heitä lääketieteen nykyisestä tasosta. Arabilääkäreistä kuuluisin lienee Avicennanna tunnettu Ibn Sina (980-1036), jota pidetään nykyaikaisen lääketieteen isänä. Hän kirjoitti lähinnä lääketieteestä ja filosofiasta lähes 450 teosta, joista kuuluisin on Lääketieteen laki (Al-Qanun fi al-Tibb). Se käännettiin latinaksi 1100-luvulla ja sitä käytettiin Euroopassa 1700-luvulle saakka alan tärkeimpänä oppikirjana. Tässä ensyklopediassa on kokonaisia lukuja mm. anatomiasta, korva-, kurkku- ja nenäsairauksista. Hän osasi kuvailla yksityiskohtaisesti tinnituksen, huimauksen, vuotavan nenän, dysfagian (häiriö nielemisessä) ja hän osasi luetella tinnituksen ja kuurouden syitä. [9]
Toinen merkittävä muslimilääkäri oli Abulcasis, koko nimeltään Abol-Kasem al-Zahrawy (936-1013). Hänet tunnetaan niin arabialaisen kuin eurooppalaisenkin kirurgian isänä. Hän keksi noin 200 kirurgista välinettä; veitsiä, lusikoita, koukkuja, tähystimiä, curetteja (jos tälle on olemassa korrektimpi käännös, on suotavaa ilmoittaa siitä), pihtejä, jne. Hän kirjoitti alastaan laajan kirjan nimeltä Al-Tassreef, joka oli hänen aikansa ensimmäinen klassinen lähdeteos. Hän kuvaili siinä yksityiskohtaisesti mm. nenän, korvien ja kurkun alueella tehtäviä kirurgin toimenpiteitä.
Rhazes (n. 850-923), joka kirjoitti useita lukuja hammas-, korva- ja kurkkusairauksista kirjanjärkälessään Al-Hawi. Hän kuvaili ulko- ja keskikorvan tulehdussairauksia ja luetteli niiden sivuhäiriöt ja kuvaili muitakin nenä-, suu-, nielu- ja kurkunpäänsairauksia. Hänen toinen merkittävä teoksensa on De variolis et morbillis (Isorokon ja tuhkarokon hoito), jossa hän kuvailee tarkasti näitä sairauksia. Hän kirjoitti yhteensä 184 kirjaa ja artikkelia eri tieteen aloilta. [10]
Hän oli ensimmäinen, joka kuvaili vuotavan nenän ja kertoi sen syyt. Hän oli ensimmäinen, joka erotti trikiinit isorokosta ja oikaisi sen harhaluulon, että ne olisivat sama sairaus.
Hän teki uusia löydöksiä myös kirurgian alalla. Hän oli ensimmäinen lääkäri, joka käytti inhalaatioanestesiaa (nukuttamisen muoto) nukutussienen muodossa - sieni upotettiin liuokseen oopiumia, mandrake-kasvia, loiseleuriaa (kasvi) ja hullukasvia. Hän oli ensimmäinen, joka käytti katguttia (eläimen suolesta tehty lanka, jota käytetään leikkauksissa) ja hän sterilisoi kirurginvälineensä tuoreessa sappinesteessä. Hänkin keksi uusia kirurginvälineitä.
Muita historian lehdille jääneitä lahjakkaita muslimilääkäreitä ovat olleet mm. Ibn Rusd eli Averroes (1126-1198), joka tunsi hyvin myös matematiikan, filosofian ja islamin lain, lastenlääkäri Ibn al-Baladi (-971), joka kirjoitti laajasti korva-, nenä- ja kurkkusairauksista tiiliskivessään Care of Pregnant Women, Infants and Children (Raskaana olevien naisten, vauvojen ja lasten hoito), Ibn an-Nafees (1213-1288), joka tuli kuuluisimmaksi olemalla ensimmäinen, joka kuvaili pienen verenkierron sekä silmätautilääkäri Am'maar b. Ali al-Mo'sili b. Eesa al-Kah'haal, joka kehitti useita välineitä alalla. [11]
Lue myös blogikirjoitus Sairaalat islamin historiassa.
[1] https://www.kvhtietopankki.fi/kirjat/yleishis
[2] https://www.nettiet.fi/teemat/terveys/art153-Paasto---hyotya-vai-haittaa-.html
[3] https://www.kuntohuoltamo.fi/paasto-ja-sen-hyodyt/
[4] https://yle.fi/uutiset/oikea_nukkumisasento_parantaa_unenlaatua/5444939
[5] https://www.kysy.fi/kysymys/olen-koko-ikani-nukkunut-mahallani
[6] https://www.asdablog.com/miswak-natures-magic-stick/
https://www.miswakstick.com/miswak.html
[7] https://www.loc.gov/rr/scitech/mysteries/tooth.html
[8] https://www.hunaja.net/
[9] https://www.muslimheritage.com/topics/default.cfm?articleID=674
[10] https://www.crystalinks.com/al-Razi.html
[11] https://www.thekeytoislam.com/en/islamic-civilization-modern-science.aspx