Muslimin luonteenpiirteet

Aggression välttäminen
Vaatimattomuus
Anteeksiantavaisuus
Kärsivällisyys vastoinkäymisten kohdatessa
Kohteliaisuus
Anteliaisuus
Yksinkertainen elämäntapa
Valmis tekemään uhrauksia Jumalan vuoksi

Aggression välttäminen

Profeetta Muhammad (rh) oli luonteeltaan hyvin rauhallinen ja epäaggressiivinen ja hillitsi vihansa. Hän ei suuttunut helposti, mutta kun hän teki niin, hän pysytteli hiljaa.

Abu Huraira kertoi, että mies tuli Allahin lähettilään luo ja sanoi: "Opeta minulle jotain, mikä ei ole liikaa minulle, jotta saattaisiin ehkä kestää sen".
Profeetta (rh) sanoi: "Älä suutu."
Hän toisti pyyntönsä monia kertoja ja joka kerta Profeetta (rh) vastasi: "Älä suutu."
(Jami` at-Tirmidhi, vol 4, kirja 1, Hadith 2020, sahih)

Abu Huraira raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Vahva mies ei ole se, joka painii hyvin, vaan vahva mies on se, joka kontrolloi itsensä, kun on raivoissaan."
(Muslim, kirja 32, Hadith 6313)

Anas kertoi:
"Palvelin Profeettaa 10 vuotta, eikä hän koskaan sanonut minulle "uf" (osoittaen kärsimättömyyttä), eikä koskaan syyttänyt minua sanomalla: "Miksi teit niin tai miksi et tehnyt niin?"
(Bukhari, Volume 8, kirja 73, hadith 64)

Ibn 'Abbas raportoi, että Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Opeta ja tee asiat helpoiksi, äläkä vaikeiksi. Kun joku teistä on vihainen, hänen tulee olla hiljaa."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 12, Hadith 245, sahih)

`Abdur Rahman bin Abi Bakra kertoi:
Abu Bakra kirjoitti pojalleen Sijistaniin: 'Älä tuomitse kahden ihmisen välillä, kun olet vihainen, sillä kuulin Profeetan (rh) sanovan: 'Tuomarin ei pidä tuomita kahden ihmisen välillä, kun hän on vihaisella tuulella.'" (Bukhari, Vol 9, kirja 89, Hadith 272)

AbuDharr kertoi:
Allahin lähettiläs (rh) sanoi meille: "Kun joku teistä suuttuu seisoessaan, hän tulee istuutua. Jos viha lähtee hänestä, hyvä niin; muussa tapauksessa hänen tulee mennä makaamaan."
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4764, sahih)

Uskova käy jihadia aggressiivisuutta ja suuttumuksen tunnetta vastaan. Vaikka hänen oikeuksiaan rikottaisiin, hän ei käyttäydy huonosti.

Vaatimattomuus

Profeetta Muhammad (rh) oli vaatimaton, ujo ja nöyrä. Vaikka hän oli Jumalan viimeinen lähettiläs, hän ei halunnut tarpeettomasti tuoda itseään esille, eikä paistatella huomiossa.

Abu Sa`id kertoi, että Profeetta (rh) oli ujompi kuin hunnutettu neitsyt tyttö.
(Bukhari, Vol 8, kirja 73, Hadith 140)

`Abdullah bin `Umar kertoi:
Profeetta (rh) ohitti miehen, joka nuhteli veljeään liittyen hayaan (hurskas ujous) sanoen: "Olet hyvin ujo ja pelkään, että se voi aiheutta sinulle harmia."
Siihen Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Anna hänen olla, sillä Haya' on osa uskoa."
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 139)

Abu Huraira kertoi, että Profeetta (rh) sanoi: "Usko koostuu yli kuudestakymmenestä haarasta (osasta). Ja Haya on osa uskoa." (Tässä termiin "haya" sisältyy lukemattomia käsitteitä yhtäaikaa; niihin lukeutuu itsekunnioitus, vaatimattomuus, kainostelu ja epäröinti, jne.)
(Bukhari, Vol 1, kirja 2, Hadith 9)

'Imran bin Husainin auktoriteetilla on kerrottu, että Profeetta (rh) sanoi: "Vaatimattomuus ei tuo mukanaan muuta kuin hyvää."
(Muslim, kirja 1, luku 13, hadith 59)

Anas bin Malik raportoi, että Profeetta (rh) sanoi:
"Aina kun jossain on vaatimattomuutta, se koristaa sen. Aina kun jossain asiassa on ilkitekoja, se huonontaa sen."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 30, hadith 601, Al-Albanin mukaan sahih)

Haritha b. Wahb raportoi Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanoneen:
"Enkö kertoisi teille Paratiisin asukkaista? Jokainen nöyrä henkilö, jota pidetään vaatimattomana, jos hän vannoo Allahiin nimeen, Allah totisesti päästää hänet sinne. Enkö kertoisi teille Helvetin asukkaista? He ovat kaikki ylpeitä, ilkeitä ja ylimielisiä."
(Muslim, kirja 40, hadith 6833)

Koraanissa eräs viisas mies neuvoo poikaansa:
"Älä ole ylpeä ihmisiä kohtaan, äläkä vaella maassa pöyhkeänä. Totisesti, Jumala ei rakasta omahyväistä kerskuria."
(Koraani 31:18)

Anteeksiantavaisuus

Koraanissa, Bören käännöksessä käytetään 191 kertaa sanaa "anteeksi". Kyky antaa pyytää tai antaa anteeksi on olennainen osa uskoa. Joillekin kääfireille se on hyvin vaikeaa ja he pitävät sitä egokysymyksenä, mutta muslimeilla ei pitäisi olla tällaista ongelmaa. Kuinka monta kertaa haluaisit Allahin antavan sinulle anteeksi? Silloinkin, jos joku suuttuu sinulle, vaikka et olisi tehnyt mitään väärää, voit sanoa vaikka, "ikävää, että pahoitit mielesi".

Kaikki, mitä teille siis on annettu, on vain tämän maallisen elämän aarteita; mutta se, mikä odottaa Jumalan tykönä, on parempaa ja kestävämpää niille, jotka uskovat ja turvaavat Herraansa, niille, jotka karttavat pahoja syntejä ja riettautta ja vihastuessaan antavat anteeksi
(Koraani 42:36-37)

Jos joku on kärsivällinen ja anteeksiantavainen, niin on hän totisesti menetellyt oikein.
(Koraani 42:43)

Sovinnollinen puhe ja anteeksianto on parempi kuin almu, jota seuraa solvaus; niin, Jumala on ylenpalttisen rikas ja lempeä.
(Koraani 2:263)

Hyvä ja paha eivät ole samanlaisia. Karkoita paha sillä, mikä on parempaa, ja katso se, jonka kanssa olit vihoissa, on kuin hyvä ystäväsi.
(Koraani 41:34)

'Aisha kertoi:
"Aina kun Profeetalle (rauha hänelle) annettiin kaksi vaihtoehtoa, hän valitsi helpomman, jos se ei ollut syntiä; mutta jos se oli, hän pysyi kaukana sitä. Kautta Allahin, hän ei koskaan kostanut puolestaan mistään asiasta, mutta kun Allahin rajoja rikottiin, hän kosti Allahin takia."
(Bukhari, Vol 8, kirja 81, Hadith 777)

Muhammad (rh) ei vastannut pahaan pahalla, vaan pysyi aina hyvyyden ja totuuden puolella. Valtion johtajana hänen tehtävänään oli joskus rangaista rikollisia, mutta hän ei koskaan nauttinut siitä, vaan teki sen noudattaakseen Allahin säätämiä lakeja.
Jotkut ihmiset, jotka olivat ennen vastustaneet kiivasti islamia, kääntyivätkin siihen uskoon. Muhammad (rh) olisi voinut olla katkera heille ja kieltäytyä hyväksymästä heitä ummaansa (muslimiyhteisöön), mutta hän ei tehnyt sitä, vaan toivotti kaikki tervetulleiksi. Alkujaan esimerkiksi 'Umar ibn al-Khattab suunnitteli murhaavansa hänet, mutta sitten hän kääntyikin islamiin ja hänestä tuli yksi Muhammadin (rh) läheisimmistä ystävistä, tämän appiukko ja Muhammadin (rh) perustaman valtion johtaja tämän kuoltua.

Kärsivällisyys vastoinkäymisten kohdatessa

Koraani puhuu paljon kärsivällisyydestä. Se on piirre, jota kaikilta profeetoilta vaadittiin. Heidän täytyi olla hyvin kärsivällisiä profeetan tehtävässään ja jatkaa ihmisten kutsumista islamiin, vaikka he kohtasivat yhä uudestaan ja uudestaan epäuskovien vihan ja aggression heidän viestiään kohtaan. Muhammad (rh) orpoutui jo lapsena, hän näki vaimonsa, useiden lastensa ja monien seuraajiensa kuolevan, mutta se ei horjuttanut hänen uskoaan ja luottamustaan Allahiin.

`Abdullah kertoi:
Kuulin Profeetan (rauha hänelle) puhuvan yhdestä profeetasta, jota ihmiset olivat hakaneet ja haavoittaneet ja tämä pyyhki verta kasvoiltaan sanoen: 'Oi, Herra! Anna anteeksi minun kansalleni, sillä he eivät tiedä.'"
(Bukhari, vol 9, kirja 84, hadith 63)

Profeetta (rh) oli yhtä hyväntahtoinen kuin tämäkin profeetta.

Jos joku on kärsivällinen ja anteeksiantavainen, niin on hän totisesti menetellyt oikein.
(Koraani 42:43)

Hurskautta ei ole se, että käännätte kasvonne Itään tai Länteen, vaan hurskaita ovat ne, jotka uskovat Jumalaan ja Viimeiseen päivään, enkeleihin, Pyhään kirjaan ja profeettoihin ja rakkaudesta Häneen antavat omaisuudestaan omaisilleen, orvoille, köyhille, vaeltajille, kerjäläisille ja orjien vapauttamiseksi sekä harrastavat oikeata rukouselämää, antavat almuja, tehtyään jonkun sopimuksen täyttävät sen, jotka ovat kärsivällisiä ahdistuksessa, vastoinkäymisessä ja puutteen aikana; nämä ovat niitä, jotka ovat vanhurskaita, niin, nämä ovat jumalaapelkääväisiä.
(Koraani 2:177)

Te jotka uskotte, etsikää apua kärsivällisyydestä ja rukouksesta. Jumala on totisesti kärsivällisten kanssa.
(Koraani 2:153)

Totisesti Me koettelemme teitä pelolla, nälällä, omaisuuden, hengen ja sadon menetyksellä. Kuitenkin, Muhammed, vie kärsivällisille riemullinen sanoma.
(Koraani 2:155)

Te jotka uskotte, olkaa kärsivällisiä, kilvoitelkaa keskenänne kärsivällisyydessä, olkaa lujia ja pelätkää Jumalaa, jotta tulisitte onnellisiksi!
(Koraani 3:200)

Kohteliaisuus ja ystävällisyys

Profeetta Muhammad (rh) on täydellinen roolimalli meille käytöstavoissaan.

'Aisha kertoi:
Mies pyysi lupaa tulla Allahin lähettilään (rh) luo. Profeetta (rh) sanoi: "Päästä hänet. Miten paha kansansa veli tai kansansa poika hän onkaan."
Mutta kun mies tuli sisään, Profeetta (rh) puhui hänelle hyvin kohteliaaseen sävyyn. Ja kun tämä henkilö lähti, sanoin: "Allahin lähettiläs (rh)! Sanoit hänestä, mitä sanoit ja silti puhuit hänelle hyvin kohteliaaseen sävyyn?"
Profeetta (rh) sanoi: "Oi, 'Aisha! Huonoimmat ihmiset ovat ne, jotka ihmiset jättävät tai hylkäävät säästyäkseen heidän rumalta kielenkäytöltään tai heidän synneiltään."
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 80)

Abu Huraira raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Täydellisen uskossaan on se, jolla on paras luonne. Ja parhaat teistä ovat ne, jotka ovat parhaita teidän naisillenne." (Jami` at-Tirmidhi, vol 1, kirja 7, Hadith 1162, hasan)

Ibn Jaz kertoi:
"En ole nähnyt ketään, joka hymyili enemmän kuin Allahin lähettiläs (rh)." (Jami` at-Tirmidhi, vol 1, kirja 46, Hadith 3641, hasan)

'Aisha kertoi:
Joukko juutalaisia saapui Profeetan (rh) luo ja sanoi: "As-Samu-Alaikum" (kuolema olkoon sinulle).
Ymmärsin sen ja sanoin: "Wa-Alaikum As-Samu wal-la'n" (kuolema ja Allahin kirous olkoon teille).
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Ole rauhallinen, 'Aisha! Allah rakastaa sitä, että ollaan ystävällisiä ja lempeitä kaikissa asioissa."
Sanoin: "Oi, Allahin lähettiläs (rh)! Etkö kuullut, mitä he (juutalaiset) sanoivat?"
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Olen jo sanonut heille: 'Ja samat teille!'"
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 53)

Ibn Mas'ud (olkoon Allah tyytyväinen häneen) kertoi:
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Kertoisinko teille, kenen on kiellettyä koskea Helvetin tuleen? Ihmisen, joka on aina helposti lähestyttävä, jolla on kohtelias ja hellä luonne, on kielletty koskea siihen."

[At- Tirmidhii].
(Riyad as-Salihin, kirja 1, Hadith 642)

AbuUmamah kertoi:
"Profeetta (rauha hänelle) sanoi: 'Minä takaan talon Paratiisin ympäriltä sille, joka välttelee riitelyä, vaikka olisi oikeassa, talon keskeltä Paratiisia sille, joka välttelee valehtelua, vaikka vitsailisi ja talon Paratiisin yläosasta sille, joka tekee luonteensa hyväksi.'"
(Sunan Abi Dawud, kirja 42, Hadith 4782, hasan)

Anteliaisuus

Profeetta Muhammad (rh) oli pelastus köyhille, orjille ja kaikille vähäosaisille. Hän vapautti lukuisia orjia ja otti lukuisia leskiä suojateikseen.
Yksi islamin peruspilareista on almujenanto vähäosaisille. Kaikenlainen muukin hyväntekeväisyys ja anteliaisuus on aina Allahin mieleen. Profeetta Muhammad (rh) tunnettiin anteliaana miehenä.

Ibn `Abbas kertoi:
Profeetta (rh) oli kaikkein anteliain kaikista ihmisistä ja hänestä tuli vielä anteliaampi Ramadanina, kun Gabriel tapasi hänet. Gabriel tapasi häntä joka yö Ramadanina käydäkseen läpi Koraania hänen kanssaan. Allahin lähettiläästä (rh) tuli silloin anteliaampi kuin nopea tuuli.
(Bukhari, Vol 4, kirja 56, Hadith 754)

Abu Huraira raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: "Sen, joka uskoo Allahiin ja Viimeisen päivään, tulee olla vahingoittamatta naapuriaan, ja sen, joka uskoo Allahiin ja Viimeisen päivään, tulee kestitä vierastaan anteliaasti ja sen, joka uskoo Allahiin ja Viimeisen päivään, tulee puhua hyvää tai olla vaiti (ts. olla puhumatta mitään pahaa tai likaista)."
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 47)

Ibn 'Abbas kertoi Ibn az-Zubayrille:
"Kuulin Profeetan (rauha hänelle) sanovan: 'Se ei ole uskova, joka täyttää vatsansa, kun naapuri on nälkäinen.'"
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 6, Hadith 112, sahih)

`Adi bin Hatim: "Profeetta (rh) mainitsi Helvetin tulen ja etsi turvaa siltä Allahista ja käänsi kasvonsa toiseen suuntaan. Hän mainitsi taas Helvetin tulen ja etsi turvaa siltä Allahista ja käänsi kasvonsa toiseen suuntaan." (Shu`ba, välikertoja sanoi: "Minulla ei ole epäilystäkään siiitä, että Profeetta (rh) toisti sen kahdesti.") Profeetta (rh) sanoi sitten: "Oi, ihmiset! Säästäkää itsenne Helvetin tulelta vaikka puolikkaalla taatelilla, jonka annatte hyväntekeväisyyteen ja jos teillä ei ole sitä, säästäkää itsenne sanomalla hyvä, miellyttävä, ystävällinen sana."
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 52)

Kun Allahin lähettiläs (rh) kuoli, talossani ei ollut mitään, mitä elävä olento voi syödä, paitsi ohraa hyllyssä. Joten söin sitä pitkään ja mittasin sitä ja vähän ajan päästä se oli syöty."
(Bukhari, vol 4, kirja 53, Hadith 329)

Kerran 'Umar ibn Khattab saapui Muhammadin (rh) taloon ja hän näki siellä tällaista:
"Allahin apostoli (rh) -- maatessaan matolla, joka oli tehty palmupuun lehdistä ja hänen ja maton välillä ei ollut mitään. Hänen päänsä alla oli nahkatyyny, joka oli täytetty palmukuiduilla ja puun lehtiä oli pinottu hänen jaloilleen ja hänen päänsä yläpuolella roikkui muutama vesileili. Nähdessäni, kuinka matosta oli painunut jälkiä hänen kylkeensä, minä itkin. Hän kysyi: 'Miksi itket?'
Vastasin: 'Oi, Allahin apostoli (rh)! Caesar ja Khosrau johtavat tätä elämää (ts. elävät ylellisesti), kun sinä, Allahin apostoli (rh) elät puutteessa.'
Profeetta (rh) vastasi sitten: 'Etkö pidä siitä, että he valitsevat tämän maailman ja me valitsemme Tuonpuoleisen?'"
(Bukhari, kirja 60, Hadith 435)

'Aisha kertoi, että sänky, jossa Allahin lähettiläs (rh) nukkui, oli tehty nahkasta, joka oli täytetty palmukuiduilla.
(Muslim, kirja 24, Hadith 5186)

Anas (olkoon Allah tyytyväinen häneen) raportoi:
"Profeetta (rh) ei koskaan syönyt pöytäliinalta, eikä hän koskaan syönyt pehmeää leipää elämänsä aikana."
[Al-Bukhari].
(Riyas as-Salihin, kirja 1, Hadith 494)

'Aisha kertoi:
"Muhammadin perhe ei syönyt kahta ateriaa päivässä ilman, että toinen niistä oli taateleita."
(Bukhari, vol 8, kirja 76, Hadith 462)

'Aisha kertoi:
"Muhammadin perhe ei koskaan syönyt kylläisyyteen asti ohraleipää kahtena peräkkäisenä päivänä ennen kuin hän kuoli."
[Al-Bukhari ja Muslim].

Toinen kertomus on: 'Aisha sanoi: "Koskaan Medinaan saapumisen jälkeen, Muhammadin perhe ei syönyt kylläisyyteen vehnäleipää kolmena peräkkäisenä yönä ennen hänen kuolemaansa."
(Riyad as-Salihin, kirja 1, Hadith 491)

Abu Huraira raportoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) ei koskaan löytänyt vikaa ruoasta, jota hänelle tarjoiltiin. Jos hän piti jostain, hän söi sen ja jos hän ei pitänyt, hän jätti sen.
(Sahih Muslim, kirja 23, Hadith 5121)

Hän ja hänen seuralaisensa joutuivat elämään joskus puutteessa, mutta hän ei koskaan säälinyt itseään sen takia. Hän tiesi, että se oli koettelemus Allahilta.

Abu Hurairah (olkoon Allah tyytyväinen häneen) raportoi:
Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Katsokaa niitä, joilla on huonommin kuin teillä, älkääkä niitä, joilla on paremmin kuin teillä, sillä se pitää teidät poissa vähättelemästä Allahin teille suomia siunauksia."
[Al-Bukhari ja Muslim].

Näin sanotaan Sahih Muslimissa. Al-Bukharissa sanotaan: Allahin lähettiläs (rh) sanoi: "Kun katsot jotakuta sinua ylempiarvoisempaa omaisuudessa ja ulkonäössä, sinun pitäisi katsoa jotakuta, joka on alempiarvoinen niissä."
(Riyas as-Salihin, kirja 1, Hadith 467)

Hänen seuralaisensa Abu Talha kertoi, että he kärsivät niin kovaa nälkää, että he joutuivat sitomaan kiviä vatsojensa päälle lievittääkseen nälästä aiheutuvaa kipua.

Abu Talhah (olkoon Allah tyytyväinen häneen) sanoo:
"Valitimme Jumalan lähettiläälle (rh) kovaa kipuamme nälästämme ja näytimme kivet, jotka olimme sitoneet vatsoihimme. Jokainen meistä oli sitonut kiven vatsansa päälle kovan nälän takia. Lähettiläs (rh) näytti meille sitoneensa kaksi kiveä vatsalleen." (Lähettiläs (rh) oli kärsinyt kovempaa nälkää kuin me, eikä ollut syönyt pidempään aikaan kuin me.)
(Shama'il Muhammadiyah, kirja 50, Hadith 353)

He eivät silti vaipuneet epätoivoon, sillä he tiesivät, että todellinen palkinto odottaa Jumalan luona!

Allah käskee meitä Koraanissakin luopumaan tämän maailman rikkauksien himoitsemisesta. Ne ovat kaikki vain väliaikaista.

Sitten hän astui kansansa eteen kaikessa korskeudessaan; silloin ne, jotka halusivat tämän maailman elämää, sanoivat: »Me halajamme samanlaista, mitä Koorahillekin on annettu. Totisesti, hän on saanut suuren onnen.»
(Koraani 28:79)

Kun joku havittelee katoavaista, Me joudutamme niitä hänelle niinkuin tahdomme ja kenelle tahdomme. Senjälkeen Me määräämme hänet helvettiin, jonne hän on joutuva häpeän peittämänä ja karkoitettuna.
(Koraani 17:18)

Jotka uskovat Jumalaan ja viimeiseen päivään, eivät pyydä sinulta lupaa olla panematta alttiiksi omaisuuttansa ja henkeänsä. Jumala tuntee ne, jotka hartaasti palvelevat Häntä.
(Koraani 9:44)

Ne, jotka uskovat ja ovat lähteneet kodeistaan liikkeelle sekä taistelleet Jumalan retkellä, ja ne, jotka ovat antaneet heille suojaa ja apua, ovat totisesti oikeauskoisia; heidän palkkansa on armo ja heidän osansa ihana.
(Koraani 8:74)

Uskovaisia ovat vain ne, jotka uskovat Jumalaan ja Hänen sananjulistajaansa eivätkä epäile, vaan panevat alttiiksi omaisuutensa ja henkensä ponnistellessaan Jumalan tiellä; nämä ovat vanhurskaita.
(Koraani 49:15)

Te uskovaiset, pysykää horjumatta totuudessa, todistajina Jumalan edessä silloinkin, kun se on haitaksi teille itsellenne tai vanhemmillenne tai lähimmille omaisillenne. Olkoonpa (asia) rikkaan tai köyhän, Jumala on kumpaakin lähinnä. Älkää noudattako intohimojanne, niin että luisutte pois totuudesta, sillä jos kierrätte totuutta tai jätätte jotakin todistamatta, niin Jumala totisesti tietää teidän tekonne.
(Koraani 4:135)

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita