Lasten oikeudet
"Näin Profeetan kantavan Al-Hasania (tyttärensä poikaa) olkapäillään ja sanovan: "Oi, Allah! Minä rakastan häntä, joten ole kiltti, rakasta häntä."
(Bukhari, Vol 5, kirja 57, hadith 92)
Oikeus elatukseen
Oikeus hyvään nimeen
Oikeus hyvään kohteluun ja lempeään kasvatukseen
Oikeudet lain edessä
Oikeus vanhempiin
Oikeus tasa-arvoiseen kohteluun
Oikeus koulutukseen
Orpojen oikeudet
Miten Profeetta Muhammad suhtautui lapsiin?
Linkkejä aiheesta
Vaikka tämä meistä kuulostaa itsestäänselvyydeltä, sitä se ei historiassa hyvin pitkään ollut. Henkirikoksen yleisön kiellon lisäksi joissain Koraanin jakeissa ja haditheissa käsitellään erikseen lasten surmaamista.
Älkää surmatko lapsianne köyhyyden pelosta. Me hankimme heille elatuksen kuten teillekin. Totisesti, heidän surmaamisensa on inhottava synti.
(Koraani 17:31)
Kadotuksen omia ovat ne, jotka surmaavat lapsensa mielettömyydessään ja tietämättömyydessään sekä kieltäytyvät siitä, minkä Jumala on heille suonut, sepittäen valheita Jumalasta. He ovat harhautuneita eivätkä taivu oikeaan johdatukseen.
(Koraani 6:140)
Profeetta Muhammad (rauha hänelle) laittoi aikanaan seuraajansa lupaamaan, että eivät syyllisty näihin tekoihin:
"1. Ette palvele mitään muuta Allahin rinnalla.
2. Ette varasta.
3. Ette harjoita kiellettyä sukupuolista kanssakäymistä.
4. Ette surmaa lapsianne.
5. Ette syytä ketään sellaisesta, mitä hän ei ole tehnyt (levitä sellaista syytöstä ihmisten keskuudessa).
6. Ette ole tottelemattomia kun teitä käsketään tekemään hyvä teko.
Profeetta (rh): "Allah palkitsee teistä jokaisen, joka täyttää lupauksensa. Ja joka syyllistyy näistä mihinkään (paitsi ensimmäiseen) ja saa rangaistuksen tässä maailmassa, se rangaistus sovittaa kyseisen synnin. Ja jos joku syyllistyy mihinkään niistä, ja Allah peittää hänen syntinsä, jää Hänen päätettäväkseen, antaako hän anteeksi vai rankaiseeko Hän (Tuonpuoleisessa). 'Ubada bin As-Samit lisäsi: "Niin me vannoimme kuuliaisuutta noissa asioissa."
(Bukhari, vol 1, kirja 2, hadith 17)
Ibn Mas'ud kertoi: "Minä sanoin: 'Oi, Allahin lähettiläs, mikä synti on kaikkein vakavimpia seurauksia aiheuttavin?' Hän sanoi: 'Asettaa kilpailija Allahille, kun Hän sinut loi.'
Minä sanoin: 'Mikä seuraavaksi?'
Hän sanoi: 'Tappaa lapsesi, jotta hän ei syö sinun kanssasi.'
Sanoin: 'Mikä seuraavaksi?'
Hän sanoi: 'Tehdä aviorikos naapurisi vaimon kanssa.'"
(Bulugh al-Maram, kirja 16, hadith 1502)
"Tyttäret"-osiossa on käsitelty erikseen arabien vanhaa perinnettä, tyttöjen elävältä hautaamista, jonka islam tuli lopettamaan.
Islam kieltää tappamasta lapsia edes sodissa, esimerkiksi näissä:
'Abdullahin auktoriteetilla on kerrottu, että nainen löydettiin tapettuna yhdessä taisteluista, joissa Muhammad (rauha hänelle) taisteli. Hän tuomitsi naisten ja lasten tappamisen.
(Muslim, kirja 19, hadith 4319)
'Abdullah kertoi: Jonkin Profeetan Ghazawatin aikana löydettiin nainen surmattuna. Allahin apostoli paheksui naisten ja lasten tappamista.
(Bukhari, vol 4, Kirja 52, Hadith 257)
Yahya kertoi minulle Malikilta, joka kertoi Nadilta, joka kertoi Ibn Umarilta, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) näki hyökkäysretkillä surmatun naisen ruumiin ja hän paheksui sitä ja kielsi tappamasta naisia ja lapsia.
(Muwatta, kirja 21, hadith 9)
Vanhempien tai muiden aikuisten tehtävä on elättää lapset. Aikuisillakin lapsilla on oikeus saada perintö muslimivanhemmiltaan.
Sad kertoi: Profeetta vieraili luonani Mekassa, kun olin sairas. Sanoin (hänelle): "Minulla on omaisuutta. Voinko testamentata kaiken omaisuuteni Allahin tähden?"
Hän sanoi: "Et."
Minä sanoin: "Puolet siitä?" Hän sanoi: "Ei."
Minä sanoin: "Kolmannes siitä?" Hän sanoi: "Kolmanneksen voit antaa, vaikka sekin on liian paljon, sinun on parempi jättää perillisesi varakkaiksi kuin jättää heidät köyhiksi, kerjäämään muilta. Kaikki, mitä käytät, lasketaan Sadaqaksi sinulle, jopa kourallinen ruokaa, jota laitat vaimosi suuhun. Joka tapauksessa, Allah sinut parantakoon, jotta jotkut ihmiset voivat hyötyä sinusta ja toiset voivat vahingoittua sinusta."
(Bukhari, vol 7, kirja 64, hadith 266)
Nimet, joilla Profeetta (rh) kehotti ihmisiä nimeämään lapsensa, 'Abdullah ja 'Abdur-Rahman, tarkoittavat Jumalan palvelijaa ja Armollisimman palvelijaa. Profeetta (rh) vaihtoi nimiä, joilla oli huonoja tai kyseenalaisia merkityksiä. Tässä yhteiskunnassa minä kehottaisin muslimeja välttämään antamasta lapsilleen sellaisia nimiä kuin Christian tai Taika.
Profeetan seuralainen Abu Wahb kertoi, että Profeetta (rauha hänelle) sanoi: ”Nimetkää itsenne profeettojen nimillä. Nimet, joita Allah eniten rakastaa, ovat 'Abdullah ja 'Abdur-Rahman. Uskollisimmat nimet ovat Harith ja Humam. Rumimmat nimet ovat Harb ja Murra."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 34, Hadith 4)
Zainab, Umm Salaman tytär kertoi: "Minun nimeni oli ensin Barra. Allahin lähettiläs (rauha hänelle) nimesi minut Zainabiksi. Sitten Allahin profeetan taloon tuli vaimo Zainab, Jahshin tytär, ja hänenkin nimensä oli Barra ja Allahin lähettiläs (rauha hänelle) nimesi hänet Zainabiksi."
(Muslim, kirja 25, Hadith 5336)
Vanhempien tai kasvattajien tulee huolehtia paitsi lasten aineellisesta, myös henkisestä hyvinvoinnista. Koraanista ja perimätiedosta löytyy yleisiäkin ohjeita ihmisten myötätuntoisesta ja lämpimästä kohtelusta, joissain puhutaan erikseen lapsista:
Abu Sa'id sanoi, että Profeetta (rauha hänelle) sanoi: ”Se, joka ei osoita armoa, sille ei tulla osoittamaan armoa”.
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 5, Hadith 12, sahih)
Jabir b. Abd Allah raportoi Profeetan (rauha hänelle) sanoneen: ”Kerätkää lapsenne, kun pimeys levittäytyy tai muuten (Musaddadin mukaan), jinnit ovat liikkeellä ja nappaavat heidät.”
(Abu Dawud, kirja 26, Hadith 3724, sahih)
'Abdullah bin 'Umar kertoi: Allahin apostoli sanoi: "Totisesti! Jokainen teistä on suojelija ja vastuussa siitä, mikä on annettu hänen tehtäväkseen: imaami (hallitsija, valtias) on ihmisten suojelija ja vastuussa heistä; mies on perheensä (huushollinsa) suojelija ja vastuussa heistä; nainen on miehensä kodin ja hänen lastensa suojelija ja vastuussa näistä; ja orja on isäntänsä omaisuuden suojelija ja vastuussa siitä. Totisesti, jokainen teistä on suojelija ja vastuussa "alaisistaan".
(Bukhari, Vol 9, Kirja 89, Hadith 252)
'Aisha kertoi: Nainen tuli kahden tyttärensä kanssa pyytämään minulta almuja, muttei löytänyt minun kanssani muuta kuin yhden taatelin, jonka annoin hänelle ja hän jakoi sen kahden tyttärensä kanssa, eikä syönyt mitään itse, sitten hän nousi ja lähti pois. Sitten Profeetta tuli sisään ja kerroin hänelle tämän tarinan. Hän sanoi: "Se, joka joutuu tuomiolle näiden tytärten takia ja hän kohtelee heitä anteliaasti (hyväntahtoisesti), sitten nämä tyttäret suojaavat häntä Helvetin tulelta.
(Bukhari, Vol 2, kirja 24, hadith 499)
Abu Sa'id al-Khudri kertoi, että Profeetta (rauha hänelle) sanoi: "Jos joku huolehtii kolmesta tyttärestä, kasvattaa heitä, järjestää heidät naimisiin ja tekee hyvää heille, hän pääsee Paratiisiin."
(Abu Dawud, kirja 41, hadith 5128)
Ibn ’Abbas kertoi, että että Profeetta (rauha hänelle) sanoi: "Ei ole miestä, jonka kaksi tytärtä saavuttavat murrosiän ja hän kohtelee heitä ystävällisesti ollessaan heidän kanssaan, ilman, että tyttäret voittavat hänelle pääsyn Paratiisiin.”
(Sunan Ibn Majah, kirja 33, hadith 14, sahih)
Uqbah bin Amir sanoi: "Kuulin Allahin lähettilään (rauha hänelle) sanovan: 'Se, jolla on kolme tytärtä, ja joka on kärsivällinen heitä kohtaan ja ruokkii heitä, antaa heille juotavaa ja vaatettaa heitä varoistaan; tyttäret ovat hänen suojansa Tulelta Ylösnousemuksen päivänä.'"
(Sunan Ibn Majah, kirja 33, hadith 13, sahih)
'Aisha kertoi:
Beduiini tuli Profeetan luo ja sanoi: "Sinä suukotat poikia! Me emme suutele heitä."
Profeetta sanoi: "En voi laittaa armoa sydämiinne kun Allah on ottanut sen pois."
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 27)
Abu Huraira kertoi:
Allahin apostoli suukotti Al-Hasan bin Alia, kun Al-Aqra' bin Habis At-Tamim istui hänen vieressään. Al-Aqra sanoi: "Minulla on kymmenen lasta, enkä ole koskaan suudellut ketään heistä". Allahin apostoli soi hänelle katseen ja sanoi: "Sitä, joka ei ole armollinen muille, ei tulla kohtelemaan armollisesti".
(Bukhari, vol 8, kirja 73, hadith 26)
'Abdullah ibn Mas’ud sanoi: "Valehtelu ei ole oikein, ei vakavissaan, eikä leikillään. Kenenkään teistä ei pitäisi luvata lapselleen jotain ja sitten olla antamatta sitä hänelle."
(Al-Adab Al-Mufrad, kirja 21, Hadith 3, sahih)
Abdullah ibn Amr ibn al-'As kertoi: ”Profeetta (rauha hänelle) sanoi: ”Ne, jotka eivät osoita armoa nuorillemme ja eivät ymmärrä vanhuksiemme oikeuksia, eivät kuulu meihin.”
(Abu Dawud, kirja 42, hadith 4295, sahih)
Lasten kanssa tulee olla kärsivällinen. Muhammad (rauha hänelle) ei sallinut sitä, että lapsia rangaistiin pienistä asioista. Kerrankin lapsi istui hänen sylissään ja alkoi virtsata. Isä torui häntä. Muhammad (rauha hänelle) ei sanonut mitään lapselle, vaan isälle: ”Tämä ei ole iso ongelma. Minun vaatteeni voi pestä. Mutta varo, miten kohtelet lastasi. Mikä voi korjata hänen itsetuntonsa, kun olet toiminut hänen kanssaan tällä tavoin julkisesti?”
(Kassamali, Tahera. Raising Children)
Um Khalid (Khalid bin Sa`idin tytär) kertoi:
”Menin Allahin lähettilään (rauha hänelle) luo ja minulla oli ylläni keltainen paita. Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: ”Sanah! Sanah!” (’Abdullah, kertoja, sanoi, että ’Sanah’ tarkoittaa ’hyvää’ etiopiaksi.)
Sitten aloin leikkiä Profeettojen sinetillä (Profeetan hartioiden välillä) ja isäni torui minua ankarasti siitä. Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: ”Anna hänen olla” ja sitten Allahin lähettiläs (rauha hänelle) pyysi Allahia antamaan minulle pitkän iän sanoen kolmesti: ”Pidä tätä mekkoa kunnes se on kulunut ja sitten pidä tätä mekkoa kunnes se on kulunut ja sitten pidä tätä mekkoa kunnes se on kulunut.” (Kertoja lisäsi: ”On sanottu, että hän eli pitkään, pitäen sitä keltaista mekkoa, kunnes sen väri muuttui tummaksi pitkän käytön jälkeen.”)
(Bukhari, vol 4, kirja 52, Hadith 305)
Lasta tulee kehua ja kiitellä hyvästä käytöksestä.
Ibn ‘Abbas kertoi:
“Kerran Profeetta (rh) meni vessaan ja laitoin hänelle vettä valmiiksi puhdistautumista varten. Hän kysyi: ‘Kuka laittoi sitä?’ Hänelle kerrottiin, että se olin minä, joten hän sanoi: ‘Oi, Allah, Tee hänestä (Ibn ‘Abbasista) pätevä islaminoppinut.’”
(Bukhari, Vol 1, kirja 4, Hadith 145)
Edistyksellisesti islam tunnusti lapsille lasten aseman lain edessä jo yli 1400 vuotta sitten.
Tariq Al-Muharibi kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) kohotti kätensä, kunnes näin hänen kainaloidensa valkoisuuden: "Ketään lasta ei pidä rangaista äitinsä rikoksen takia, ketään lasta ei pidä rangaista äitinsä rikoksen takia."
(Sunan Ibn Majah, vol 3, kirja 21, hadith 2670)
Abu Huraira kertoi: Mies tuli Profeetan luo: "Oi, Allahin apostoli! Minulle on syntynyt musta lapsi."
Profeetta kysyi häneltä: "Onko sinulla kameleja?"
Mies vastasi: "Kyllä."
Profeetta kysyi häneltä: "Minkä värisiä ne ovat?"
Mies vastasi: "Punaisia."
Profeetta sanoi: "Onko niiden joukossa harmaita?"
Mies vastasi: "Kyllä."
Profeetta sanoi: "Mistä se tulee?"
Hän sanoi: "Ehkä se on perinnöllistä."
Profeetta sanoi: "Ehkä viimeisin poikasi on sen värinen perinnöllisyyden vuoksi."
(Bukhari, vol 7, kirja 63, hadith 225)
Lasten oikeus vanhempiin on myös yksi niistä syistä, joiden vuoksi seksi kuuluu vain avioliittoon.
Vahvista (poikien) luonnollisia sukulaisuussuhteita isiinsä, sillä se on otollisempaa Jumalalle, mutta jos et tunne heidän oikeita isiään, pidä heitä uskonveljinä ja ystävinä; ei lueta syyksenne, jos te näissä asioissa erehdytte, paitsi milloin tahallanne niin teette; sillä Jumala on anteeksiantava, laupias.
(Koraani 33:5)
An-Nu'man ibn Bashir kertoi:
Profeetta (rauha hänelle) sanoi: "Kohtele lapsiasi tasa-arvoisesti; kohtele poikiasi tasa-arvoisesti."
(Abu Dawud, kirja 23, Hadith 353, sahih)
An-Nu'man sanoi pitäessään Khutbahia:
"Isäni vei minut Allahin lähettilään luo pyytääkseen tätä todistamaan lahjaa, jonka hän oli antanut minulle.
Allahin lähettiläs sanoi: 'Onko sinulla muita lapsia hänen lisäkseen?'
Isäni sanoi: 'Kyllä.'
Hän sanoi: 'Kohtele heitä tasa-arvoisesti.'"
(Sunan an-Nasa’i, vol 4, kirja 31, hadith 3716)
Profeetta Muhammadin kerrotaan sanoneen: "Ole reilu ja oikeudenmukainen antaessasi lahjoja lapsillesi. Jos suosisin jompaa kumpaa sukupuoltaa lahjojen antamisessa, suosisin tyttöjä yli poikien."
(Abdulrahman Al-Sheha, Women In the Shade of Islam)
Kaikilla lapsilla on oikeus saada koulutusta ja sivistystä. Se on osa islamia muslimin ikään katsomatta.
Abu Huraira kertoi, että Profeetta (rauha hänelle) sanoi: "Se, joka valitsee tiedon hankkimisen polun, Allah tekee hänelle helpoksi Paratiisiin vievän polun."
(Jami` at-Tirmidhi, kirja 41, Hadith 2, Darussalam sanoi, että tämä on sahih)
Ihka ensimmäiset jakeet, jotka Koraanista paljastettiin, viittaavat opiskeluun ja tiedon hankkimiseen:
Lue julki Herrasi nimeen, joka on luonut, luonut ihmisen hyytyneestä verestä. Lue! Sillä Herrasi on ylevin; Hän, joka on opettanut käyttämään kynää, opettanut ihmiselle sen, mistä tämä ei ennen tiennyt.
(Koraani 96:1-5)
Muslimiyhteisön tehtävä on huolehtia lapsista, joilla ei ole vanhempia. Islam on tehnyt orpojen huolehtimisesta suuren hyveen ja määrännyt orvoille oikeuksia. Itsekin lapsena orpoutunut Profeetta Muhammad (rauha hänelle) tarjosi aikuisena suojaa ja tukea monille orvoille lapsille.
Mitä siis orpoon tulee, älä häntä sorra
(Koraani 93:9)
Ja tietäkää, että hankkimastanne sotasaaliista kuuluu viides osa Jumalalle, toisin sanoen Hänen lähettiläälleen ja tämän lähiomaisille, orvoille, köyhille ja vaeltajille, jos uskotte Jumalaan ja siihen, minkä lähetimme palvelijallemme ratkaisun päivänä, sinä päivänä, jolloin molemmat sotajoukot kohtasivat toisensa. Jumalan on totisesti kaikki mahti.
(Koraani 8:41)
Sahl kertoi, että Allahin lähettiläs (rauha hänelle) sanoi: ”Minä ja henkilö, joka katsoo orvon perään, olemme Paratiisissa näin”, näyttäen keski- ja etusormeaan ja erottaen ne.” (Tarkoittaen, että he ovat hyvin lähekkäin.) (Bukhari, vol 7, kirja 63, Hadith 224)
Koraanissa on ainakin kolme jaetta, joissa kielletään erityisen ankarasti väärinkäyttämästä orvon omaisuutta.
Ja antakaa orvoille heidän omaisuutensa; älkää (holhoojina) vaihtako hyvää huonoksi älkääkä kuluttako heidän omaisuuttansa sekoittamalla sitä omaanne. Se olisi totisesti suuri synti.
(Koraani 4:2)
Varokaa tuhlaamasta sitä kevytmielisesti ja hätiköiden, ennenkuin he ovat täysi-ikäisiä. Rikas (holhooja) jättäköön holhokkien omaisuuden käyttämättä, ja se, joka itse on köyhä, kuluttakoon siitä vain kohtuulliseksi harkitun osan. Kun te luovutatte heille heidän omaisuutensa, niin olkoot teillä todistajat läsnä. Jumala valvoo tarkasti tilien tekoa.
(Koraani 4:6)
Ne, jotka vääryydellä nielevät orpojen omaisuuden, nielevät totisesti vain tulta vatsaansa, ja he tulevat Helvetin tulessa palamaan.
(Koraani 4:10)
Samaa Muhammad (rauha hänelle) opetti myös käytännön esimerkillään.
'Amr b. Suh'aib kertoi isänsä auktoriteetilla, että hänen isoisänsä kertoi, että mies tuli Profeetan (rauha hänelle) luo ja sanoi: ”Olen köyhä, minulla ei ole mitään ja minulla on orpo.”
Hän sanoi: ”Käytä orposi omaisuutta kuluttamatta sitä ylenpalttisisesti, älä kiirehdi sen kuluttamisessa, äläkä ota sitä kuin omaa omaisuuttasi.”
(Abu Dawud, kirja 17, hadith 2866, hasan sahih)
Jo ylläolevissa kappaleissa on kuvattu monipuolisesti Profeetta Muhammadin (rauha hänelle) suhtautumista lapsiin.
Kun hän eli, mitään ehkäisyä ei ollut, paitsi keskeytetty yhdyntä, eivätkä ihmiset muutenkaan eläneet niin pitkään kuin nykyään. Lapsia syntyi paljon ja kuoli paljon. Heihin olisi siis ollut helppo olla kiintymättä. Profeetta (rauha hänelle) kuitenkin tunsi lapsiaan kohtaan rakkautta ja hellyyttä ja suri näiden poismenoa. Lapsia hänelle syntyi seitsemän: neljä tyttöä ja kaksi poikaa ensimmäisen vaimonsa Khadijan kanssa sekä yksi poika vaimonsa Marian kanssa. Hänellä oli myös viisi lastenlasta, kaksi poikaa Hassan ja Hussein, sekä kolme tyttöä, Umm Kulthum, Zaynab ja Umamah. Hän ei milloinkaan lyönyt lasta.
Kerran Profeetta (rauha hänelle) kiusoitteli vaimojaan näyttämällä heille korua, jonka antaisi heistä sille, joka oli hänelle kaikkein rakkain. Herätettyään toivoa ja huolta vaimoissaan, hän antoi korun tyttärentyttärelleen Umamahille.
Profeetta (rauha hänelle) tunnettiin myötätunnostaan ja lempeydestään myös muiden lapsia kohtaan. Hän leikki, vitsaili, jutteli ja kaverustui lasten kanssa. Kerran hän vieraili juutalaisen naapurinsa lapsen luona, kun poika oli sairaana.
(Yust, Karen-Marie: Nurturing Child And Adolescent Spirituality: Perspectives from the World's Religious Traditions.)
Yhtenä päivänä hän oli matkalla omille menoilleen, mutta pysähtyi jäädäkseen lohduttamaan lasta, jonka lemmikki-satakieli oli kuollut.
(Mm. Phipps, William: Muhammad and Jesus: A Comparison of the Prophets and Their Teachings.)
'Aisha kertoi: "Poikia tavattiin tuoda Profeetan luo ja hän tapasi pyytää Allahilta siunausta heille. Kerran imeväinen tuotiin hänelle ja se virtsasi hänen vaatteilleen. Hän pyysi vettä ja kaatoi sitä paikkaan, jossa oli pissaa, eikä pessyt vaatteitaan."
(Bukhari, vol 8, kirja 75, hadith 366)
Perimätieto kertoo Profeetan (rauha hänelle) lämpimistä väleistä tyttäreensä Fatimaan.
’Aisha, uskovien äiti sanoi: ”En koskaan nähnyt ketään, joka olisi muistuttanut niin paljon Allahin lähettilästä (rauha hänelle) puhetavassaan kuin Fatima. Kun Fatima tuli Allahin lähettilään luokse, Allahin lähettiläs nousi hänen vuokseen toivotti tervetulleeksi, suuteli ja antoi oman istumapaikkansa hänelle. Fatima tuli hänen luokseen hänen lopullisessa sairaudessaan [johon Lähettiläs kuoli] ja Allahin lähettiläs tervehti häntä ja suuteli häntä.”
(Al-Adab, kirja 42, Hadith 971, Al-Albani sanoi, että tämä on sahih)
Al-Miswar bin Makhrama kertoi: Allahin apostoli sanoi:
"Fatima on osa minua ja se, joka vihastuttaa hänet, vihastuttaa minut."
(Bukhari, vol 5, kirja 57, hadith 61)
Monet Profeetan (rauha hänelle) lapsista kuolivat nuorina ja hän suri heitä.
Anas bin Malik kertoi:
"Me menimme Allahin apostolin (rauha hänelle) kanssa seppä Abu Saifille ja hän oli Ibrahimin (Profeetan pojan) imettäjän aviomies. Allahin apostoli otti Ibrahimin ja suuteli tätä ja haisteli tätä ja myöhemmin tulimme Abu Saifin taloon ja tällä kertaa Ibrahim hengitti viimeisiä kertoja ja Allahin apostolin (rauha hänelle) silmät alkoivat vuotaa kyyneliä.
'Abdur Rahman bin 'Auf sanoi: "Oi, Allahin apostoli, jopa sinä itket?"
Hän sanoi, "Oi, Ibn 'Auf, tämä on armoa."
Sitten hän itki lisää ja sanoi: "Silmät valuvat kyyneliä ja sydän suree, ja me emme sano muuta kuin mikä miellyttää Herramme - oi, Ibrahim! Totisesti suremme erottuamme sinusta".
(Bukhari, Vol 2, kirja 23, hadith 390)
Al-Bara (bin Azib) kertoi, että Profeetta sanoi poikansa Ibrahimin kuoleman jälkeen: "Hänellä on imettäjä Paratiisissa."
(Bukhari, Vol 4, kirja 54, Hadith 477)
Profeetta (rauha hänelle) rakasti myös lapsenlapsiaan.
Al-Bara kertoi:
Näin Profeetan kantavan Al-Hasania [Fatiman poikaa] olkapäillään ja sanovan: "Oi, Allah! Minä rakastan häntä, joten ole kiltti, rakasta häntä."
(Bukhari, Vol 5, kirja 57, hadith 92)
Anas ibn Malik, Profeetan palvelija, sanoi: ”En koskaan nähnyt ketään, joka oli niin lempeä perhettään kohtaan kuin Allahin lähettiläs (rauha hänelle) ja hänen poikansa Ibrahim lähetettiin imettäjän luo Medinan lähiöön. Hänellä oli tapana mennä sinne ja me menimme hänen kanssaan. Hän astui sisään taloon ja se oli täynnä savua, sillä tämän sijaisisä oli seppä. Hän otti poikansa Ibrahimin ja suukotti tätä ja tuli sitten takaisin. ‘Amr sanoi, että kun Ibrahim kuoli, Allahin lähettiläs (rh) sanoi: “Ibrahim on minun poikani ja hän kuoli imeväisenä vauvana. Hänellä on nyt kaksi kasvattiäitiä, jotka imettävät hänet imetysajan loppuun Paratiisissa.”
(Muslim 30, kirja 30, Hadith 5734)
Usamah ibn Zaid (olkoon Allah häneen tyytyväinen) kertoi: ”Allahin lähettiläs tapasi ottaa minut reidelleen ja laittaa Al-Hasan ibn ’Alin toiselle reidelleen ja sitten halata meitä ja sanoa: ’Oi, Allah! Ole armollinen heille, niin kuin minä olen armollinen heille.’”
(Bukhari, vol 8, kirja 73, Hadith 32)
Abu Huraira (olkoon Allah häneen tyytyväinen) raportoi: "Kun ihmiset näkivät uuden hedelmän, he toivat sen Allahin lähettiläälle (rauha hänelle). Kun Allahin lähettiläs (rauha hänelle) otti sen, hän sanoi:
‘Oi Allah, siunaa meitä hedelmissämme ja siunaa meitä kaupungissamme ja siunaa meitä Saassa ja Muddissa (Saa’ ja Mudd’ ovat kaksi Medinassa käytettyä mittaa, joilla mitattiin taateleita, jne.), totisesti Ibrahim (rauha hänelle) on Sinun palvojasi ja ystäväsi ja profeettajasi ja totisesti minä olen sinun orjasi ja totisesti hän (Ibrahim) rukoili Sinua Mekassa ja minä rukoilen Sinua Medinassa kuten hän rukoili Sinua Mekassa.’
Abu Huraira sanoi: ”Sitten hän kutsui pienimmän näkemänsä lapsen ja antoi tälle sen hedelmän.”
(Tirmidhi, Vol 6, kirja 45, Hadith 3454, sahih)
Um Qais bint Mihsin kertoi:
"Toin pienen poikani, joka ei ollut vielä alkanut syömään (tavallista ruokaa) Allahin apostolin luo, joka otti hänet istumaan syliinsä. Lapsi pissasi Profeetan vaatteelle, joten hän pyysi vettä ja kaatoi sitä likaantuneelle alueelle, eikä pessyt sitä."
(Bukhari, Vol 1, Kirja 4, hadith 223)
Abu Qatada Al-Ansari kertoi: "Allahin apostoli oli rukoilemassa ja hän piteli Umamaa, Zainabin - Allahin apostolin tyttären - tytärtä, ja hän oli 'As bin Rabi'a bin 'Abd Shamsin tytär. Kun Profeetta painautui maahan, hän laittoi tytön alas ja kun hän nousi, hän piteli tätä (kaulassaan).
(Bukhari, Vol 1, Kirja 9, hadith 495)
Anas bin Malik kertoi:
Profeetta sanoi:
"Kun aloitan rukouksen, aion pitkittää sitä, mutta kuullessani lapsen itkua, lyhennän rukousta, koska tiedän lapsen itkujen herättävän sen äidin kärsimykset."
(Bukhari, Vol 1, kirja 11, hadith 677)
Abu Huraira Ad-Dausi kertoi:
"Kerran Profeetta meni päivällä ulos. Hän ei puhunut minulle, enkä minä hänelle, kunnes hän tuli Bani Qainuqan torille ja istui alas Fatiman talon yhdistelmään ja kysyi pienestä pojasta (lapsenlapsestaan Al-Hasanista), mutta Fatima piti häntä sisällä vielä vähän aikaa.
Luulin, että hän oli joko vaihtamassa pojan vaatteita tai kylvettämässä tätä. Vähän ajan päästä poika tuli ulos juosten ja Profeetta halasi ja suuteli häntä ja sanoi sitten: 'Oi, Allah! Rakasta häntä ja rakasta kaikkia, jotka rakastavat häntä".
(Bukhari, Vol 3, kirja 34, hadith 333)
Anas kertoi:
"Palvelin Profeettaa 10 vuotta, eikä hän koskaan sanonut minulle 'uf' (osoittaen kärsimättömyyttä), eikä koskaan syyttänyt minua sanomalla: 'Miksi teit niin tai miksi et tehnyt niin?'"
(Bukhari, Vol 8, kirja 73, hadith 64)
Profeetta (rh) otti lapsiin kontaktia luontevasti ja heille helposti lähestyttävä. Hän tervehti lapsia, hymyili heille ja rupatteli leikkisästi eräälle lapselle linnusta, jonka kanssa tämä oli tavannut leikkiä. Hän puhutteli tätä lasta myös hellästi lempinimellä, Aba ‘Umair.
Anas bin Malik kertoi, että hän ohitti joukon poikia ja tervehti heitä ja sanoi: "Profeetta tapasi tehdä niin".
(Bukhari, Vol 8, Kirja 74, hadith 264)
Anas bin Malik kertoi: “Profeetta (rh) tapasi tulla keskuuteemme siinä määrin, että hän sanoi pikkuveljelleni: ‘Oi, Aba ‘Umair! Mitä Nughair (eräs lintu) on tehnyt?’”
(Bukhari, Vol 8 kirja 73, Hadith 150)
“-- Hän ('Abdullah) meni tämän (Pyhän Profeetan) luo täytettyään seitsemän tai kahdeksan vannoakseen kuuliaisuutta Allahin lähettiläälle (rh), kuten Zubair oli käskenyt hänen tehdä. Allahin lähettiläs (rh) hymyili nähdessään hänen tulevan ja hyväksyi tämän kuuliaisuuden lupauksen.”
(Muslim, kirja 25, Hadith 5344)
Jo ennen lapsipsykologien aikaa Profeetta (rh) ymmärsi lasten tarpeen saada läheisyyttä, halauksia ja sylissä pitämistä. (Ks. myös Oikeus hyvään kohteluun ja lempeään kasvatukseen. Omien lastensa lisäksi hän oli hellä muidenkin lapsille:
Jabir b. Samura raportoi:
“Rukoilin yhdessä Allahin lähettilään (rh) kanssa ensimmäisen rukouksen. Sitten hän meni perheensä luo ja minäkin menin hänen kanssaan, kun hän tapasi matkalla joitain lapsia. Hän alkoi taputella heistä kunkin poskia. Hän taputti minunkin poskeani ja tunsin hänen kätensä viileyden tai tuoksun kuin se olisi otettu hajuvesimyyjän tuoksupussista.”
(Muslim, kirja 30, Hadith 5758)
Ibn ‘Abbas kertoi: “Kerran Profeetta (rh) halasi minua ja sanoi: “Oi, Allah! Suo hänelle tietoa kirjasta (Koraanista).”
(Bukhari, Vol 1, kirja 3, Hadith 75)
Tämä rukous myös toteutui.
Profeetta (rh) oli lasten kanssa neuvotteleva ja kysyi heidän mielipiteitään ja antoi heidän joskus päättää asioista.
Sahl bin Sa`d kertoi: “Allahin lähettiläälle tuotiin juoma (maitoa tai vettä), kun poika istui hänen oikealla puolellaan ja vanhoja miehiä vasemmalla puolellaan. Hän kysyi pojalta: ‘Sallitko minun antaa tämän noille (ihmisille)?’ Poika sanoi: ‘Ei, kautta Allahin, en salli kenenkään ottaa oikeuttani sinulta.” Sitten Profeetta laittoi astian pojan käsiin.” (Bukhari, Vol 3, kirja 47, Hadith 776)
Lasten kasvatus islamissa - periaatteet - Muistutuksia-blogi